MODUL LDK
Tajuk:
Who are you X?
Masa:
45 minit
Objektif:
1.
Merapatkan hubungan di antara peserta.
2.
Menanamkan motivasi diri agar tidak berputus asa.
Bahan-bahan:
Kertas A4
Kaedah:
1.
Peserta dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Kumpulan
terdiri di kalangan jantina yang sama sahaja.
2.
Setiap peserta dibekalkan dengan kertas A4.
3.
Setiap kumpulan akan diberikan keratan kertas yang
ditulis dengan dua jenis symbol X atau O. Hanya satu sahaja symbol X dan selebihnya
adalah symbol O. Setiap ahli kumpulan mengambil satu keratan kertas yang
bersimbol itu. Awas! Simbol yang diterima hendaklah dirahsiakan dari
pengetahuan ahli kumpulan.
Arahan:
1. Sesiapa yang
mendapat symbol O akan menutup mata manakala mereka yang mendapat symbol X akan
membuka mata. Pantang yang mesti dipatuhi dalam aktiviti ini, ‘Semua peserta
dilarang bercakap. Sekiranya terdapat ahli kumpulan yang bercakap, kumpulan
tersebut akan didenda’. *(Urusetia boleh memilih untuk mendenda atau tidak. Denda
mengikut kesesuaian)
2. Dalam keadaan
mata tertutup O perlu mencari X. X diizinkan untuk memberikan sebarang hint
tanpa bercakap. (Arahan ini dinyatakan selepas semua menutup mata bagi
mengelakkan perbincangan jenis hint yang akan diberikan).
3. Peserta (O)
yang telah dapat meneka siapakah X, perlu duduk.
4.
Aktiviti dijalankan seperti Arahan di atas.
5.
Sepanjang pencarian dan pengecaman dilakukan oleh O,
fasilitator mengganggu proses tersebut.
6.
Fasilitator perlu memerhatikan dan menandakan kumpulan
yang terawal menghabiskan aktiviti iaitu kumpulan yang kesemua O telah duduk.
(Bagi mengetahui kumpulan yang menang)
7.
Fasilitator memberhentikan aktiviti mengikut kesesuaian
masa. Sekiranya mempunyai masa yang panjang atau peserta yang tidak ramai, maka
tunggu sehingga semuanya selesai mencari.
8.
Semua dibenarkan membuka mata. Semua peserta hendaklah
menulis nama X yang difikirkan di atas kertas A4. (X juga perlu menulis
namanya). Semua peserta menunjukkan kertas yang tertera nama X.
9.
Beberapa orang peserta memberikan pendapat dan
menyatakan pengalaman yang diperoleh semasa melakukan aktiviti tersebut.
Terdapat beberapa kelompok peserta yang wujud;
1. O yang berhasil
mencari X pada percubaan yang pertama.
2. O yang berhasil
mencari X setelah beberapa percubaan.
3. O yang tidak
berjaya mencari X.
4. X.
10.
Fasilitator mengulas berdasarkan kelompok yang wujud.
Bil
|
Kelompok
|
Ulasan
|
1
|
O
yang berhasil mencari X pada percubaan yang pertama
|
‘Do the right thing for the first time’.
Sentiasa berikan yang terbaik. Sabda
Rasulullah SAW, "Sesungguhnya Allah SWT menyukai apabila seseorang
kamu bekerja dan melakukan pekerjaan itu dengan tekun."(Hadis Riwayat
Abu Daud). Natijahnya jimat masa dan tenaga. Usaha, doa dan tawakkal. Allah
yang memberikan ilham untuk bergerak ke arah X. Beza atau tidak mereka yang
terawal berjaya dengan yang terkemudian?
Cth:
Manusia yang berjaya menjejakkan kaki di bulan.
1.
Neil Amstrong
2.
Buzz Aldrin
3.
Michael Collins
Samakan dengan
beberapa situasi reality pelajar seperti;
1.
Fokus
2.
Belajar dan bermain bersungguh-sungguh
|
2
|
O
yang berhasil mencari X setelah beberapa percubaan
|
‘Never
ever give up’. Tidak ada kegagalan, hanya proses pembelajaran.
Cth:
Thomas Edison, “Saya tidak gagal, saya hanya menjumpai 900 cara yang tidak
berhasil’.
Samakan
dengan beberapa situasi reality pelajar seperti;
1.
Tukar kaedah belajar jika tidak berkesan, berbincang
dengan guru.
Cth:
Adam Khoo- Master Your Mind Design Your Destiny. Tiru cara belajar orang yang
berjaya. Keluar dari zon selesa.
|
3
|
O
yang tidak berjaya mencari X
|
‘Never
ever give up’. Tukar strategi. Jangan pernah berhenti, orang yang gagal adalah
mereka yang berhenti mencuba.
Samakan
dengan beberapa situasi reality pelajar seperti;
1.
Tukar kaedah belajar jika tidak berkesan, berbincang
dengan guru.
Cth:
Adam Khoo- Master Your Mind Design Your Destiny. Tiru cara belajar orang yang
berjaya. Keluar dari zon selesa.
|
4
|
X
|
1.
Strategi yang bagus untuk memberikan hint.
2.
Membantu rakan.
|
5
|
Fasilitator
yang mengganggu
|
Abaikan faktor luaran
yang bisa membinasakan, fokus untuk mencapai matlamat.
|
11.
Kesimpulan; objektif tercapai?
No comments:
Post a Comment