Bagi fasilitator yang ingin mengolah modul ini dan membuat kesimpulan perlu memahami keadaan pelajar itu sendiri. Bagi maktab ini, pelajar-pelajarnya berasal dari sekolah yang berbeza dan memasuki maktab ini sewaktu mereka Tingkatan 4. Oleh itu banyak budaya asal yang dibawa dari sekolah masing-masing menyebabkan berlaku kepelbagaian budaya, pendapat dan sikap; sehingga kadang-kadang mencetuskan pertembungan. Pada peringkat ini, mereka berusaha untuk mengenal antara satu sama lain, berusaha menonjolkan diri, mencari kawan dan identiti. (Mohon sematkan dalam minda, semua pelajar adalah pelajar yang pintar, cemerlang dan secara fitrah baik sikapnya).
Terdapat 6 situasi kesemuanya. Saya hanya memuatkan 3 situasi untuk entri kali ini. Masa yang diambil bagi menjalankan keseluruhan aktiviti ini adalah selama 2 jam.
Sekadar gambar hiasan |
Pada hari Rabu jam 8.45 malam
baru-baru ini, anda berjalan menuju ke Bangunan Akademik dari asrama/bilik
melalui PSP. Sedang anda bersemangat untuk menjalani sesi ‘prep’, tiba-tiba
anda terlihat kelibat beberapa orang pelajar di belakang Bangunan Pentadbiran. Anda
merasa curiga dengan keadaan mereka kerana anda juga mendengar suara menengking.
Walaupun begitu, anda tetap meneruskan perjalanan anda ke Bangunan Akademik
kerana merasakan hal itu tiada kaitan dengan anda. Meskipun anda tidak pasti
apa yang berlaku di belakang Bangunan Pentadbiran tersebut, entah mengapa situasi
itu agak mengganggu fikiran anda pada malam itu.
Keesokan hari anda mendapat tahu bahawa seorang dari rakan
bilik anda terlibat dalam satu kes pukul beramai-ramai yang berlaku malam tadi
di tempat yang sama, tempat anda terlihat kelibat pelajar berkumpul dan
nyatalah rakan bilik anda merupakan antara pelajar yang anda lihat malam tadi. Rakan
bilik anda akan dibicarakan dalam JDRM dan akan dijatuhkan hukuman sama ada
digantung, ditukar maktab atau dibuang dari bersekolah di mana-mana MRSM.
Bincangkan
punca, akibat, penyelesaian dan peranan setiap pihak kepada situasi seperti di
atas yang juga berlaku secara realiti dalam kehidupan anda.
SITUASI 2:
COUPLE-DATING
Pada tahun ini usia anda akan
menginjak ke 17 tahun menandakan anda semakin dewasa. Ciri-ciri fizikal dan
juga emosi anda semakin berkembang secara biologinya akibat rembesan hormone
testosterone dan juga progesterone. Anda amat berkeinginan untuk berkawan baik
dengan rakan yang berlainan jantina. Lagipun ini merupakan tahun ke-2 anda
berada di MRSM Kuala Berang dan hanya tahun ini merupakan kesempatan yang ada
untuk mengenali rakan-rakan dengan lebih rapat.
Anda juga telah diingatkan oleh ibu
bapa agar belajar bersungguh-sungguh mencapai kecemerlangan. Justeru itu, anda berazam
untuk memberikan komitmen yang sepenuhnya terhadap pelajaran kerana bakal
menghadapi peperiksaan SPM pada akhir tahun. Tidak lama kemudian, Februari
menjelma dan tanpa disangka-sangka anda menerima SMS daripada seorang rakan
batch anda (berlainan jantina) yang menyatakan kesudian beliau untuk mengenali
diri anda dengan lebih dekat bukan sekadar seorang rakan biasa malah lebih
rapat dari itu. Dia merupakan seorang yang kelihatannya bertanggungjawab dan
cemerlang dalam akademik serta berjanji kepada anda untuk mencari kesempatan agar
dapat belajar bersama-sama untuk menghadapi setiap peperiksaan yang bakal
menjelma. Anda dalam dilemma sama ada ingin menerima atau menolak pelawaan
keemasan itu memandangkan beliau adalah pelajar yang berwibawa dan dikenali
ramai. Lagipun terdapat ramai rakan-rakan anda yang juga ‘bercouple’ dan sering
‘berdating’. Anda bertanya pendapat rakan-rakan mengenai hal itu. Ramai yang
bersetuju agar menerima pelawaan tersebut dan sedikit yang membantah.
Berbekalkan nasihat dari
rakan-rakan, anda menerima pelawaan tersebut dan mula berjumpa untuk belajar
bersama-sama dengan niat mencapai kecemerlangan. Walaupun merasa segan dan malu
pada mulanya, tambahan pula diusik rakan-rakan yang lain, anda tetap meneruskan
berjumpa dengannya. Anda merasa sangat bahagia kerana setiap waktu terisi, jika
tidak dengan pelajaran, dengan celotehnya yang comel dan mengambil berat
tentang diri anda. Lama-kelamaan anda semakin berani berjumpa dengannya
berdua-duaan sahaja, ‘Nak bincang soal hati’, katanya. Semakin lama, semakin
kerap anda berjumpa berdua-duaan. Anda merasa semakin sayang kepadanya dan juga
sanggup melakukan apa sahaja demi membahagiakan dirinya. Benarlah kata-kata
‘Cinta itu buta’. Julai 2014 menjadi sejarah hitam kerana anda ditangkap
berdua-duaan dalam keadaan yang mencurigakan oleh Ketua Warden.
Bincangkan
punca, akibat, penyelesaian dan peranan setiap pihak kepada situasi seperti di
atas yang juga berlaku secara realiti dalam kehidupan anda.
SITUASI 3: ASOBIYAH
‘Majlis Amanah
Rakyat (MARA) mengucapkan tahniah atas kejayaan anda dipilih masuk ke Maktab
Rendah Sains MARA (MRSM). Butir-butir tawaran adalah seperti berikut:’
Demikian antara kandungan surat yang anda
terima di awal tahun 2013 menandakan permohonan anda untuk ke MRSM berjaya.
Anda dan keluarga amat gembira, tambahan pula anda ditempatkan di MRSM Kuala
Berang, tidak jauh dari kediaman anda. Anda telah membayangkan suasana
pembelajaran yang kondusif dan rakan-rakan yang sangat membantu yang akan anda
kenali. Masakan tidak, rakan-rakan yang belajar di sana pastilah yang akan
bersama-sama berusaha mengejar cita-cita.
Anda ditempatkan dengan rakan
sebilik dari negeri lain. ‘Alahai, susahnya nak bercakap. Selalunya perlu diulang
berkali-kali. Rakan bilikku sukar mengerti percakapanku. Aku berusaha bercakap
bahasa “standard”. Tapi cakapku sering diajuk dan diketawakan. Lucu katanya.’
Anda merasa malu dan mengurangkan
bercakap dengan mereka. Walhal banyak perkara yang ingin dikongsi bersama. Anda
menjadi lebih pendiam apabila bersama dengan mereka. Tapi anda banyak bercakap
dan merasa sangat selesa apabila bersama dengan rakan senegeri. Jadi anda
sering berkumpul bersama dengan rakan senegeri anda sahaja. Sering kali juga
anda tidak puas hati kepada rakan anda dari negeri lain yang lebih menonjol
kerana percakapannya yang lancar dengan guru-guru dan sering diminta
mempengerusikan majlis atau pun acara di maktab. Apabila rakan anda itu
bercakap, dia kelihatan yakin dan pendapat yang dikemukakannya kedengaran hebat
serta sering diterima ramai.
Pernah sekali anda terdengar
perbualan rakan bilik anda mengatakan kurang menggemari rakan senegeri anda yang
lain kerana tidak terbuka, malu untuk kehadapan dan sukar menerima pandangan
orang lain, seperti orang kampung katanya. Anda tidak suka dengan keadaan ini tetapi
keadaan ini berterusan sehingga ke Tingkatan 5.
Bincangkan
punca, akibat, penyelesaian dan peranan setiap pihak kepada situasi seperti di
atas yang juga berlaku secara realiti dalam kehidupan anda.
p/s: 3 situasi lain dalam entri seterusnya...SINI
No comments:
Post a Comment